La Canonica
Mă aflam în centrul Italiei, adică la mijlocul țărmului tirenian, pe lângă
Napoli. Un grup de turiști, printre ei, o femeie energică, frumoasă, destul de
tânără, culmea, nu-mi mai amintesc chipul, știu că îmi plăcea să o văd zilnic.
Nu i-am făcut avansuri , nu avea nici un rost, condiții nefavorabile, etc. Hotelul
se numea La Canonica, fusese o pensiunea
cândva, deschisă de fratele unui călugăr, de unde și denumirea. În orășelele
italiene poți întâlni biserici pe care le-ar invidia și Catedrala Sf. Iosif din
București. Locuitorii vorbesc o limbă, aș zice etruscă, nici italieniștii nu o
pricep bine. Femei puține în sat, un sat
cu nume de poștă, Lettere. Dacă aș fi surghiunit, cred că acolo m-aș
simți destul de prost. Marea se vede cu
ochiul liber, dar drumul întortocheat te obligă la un parcurs de vreo opt
kilometri, în coborâș continuu, ceea ce este o joacă pentru un sportiv și un
chin pentru un bătrân. Eu sunt undeva
între cele două variante. Timp de opt zile nu am făcut nimic, doar masa de trei
ori, vizitarea unor localități din jur, a unor hoteluri pustii. Turismul murise
ca un soldat în Primul Război. Câinii nu aveau curajul să iasă din curți, bine
făceau, pentru că hămăitul lor te băga în grijă, semăna cu răgetul leilor africani. Câte o mașină alerga
spre veselul Castellamare, o localitate-port, la țărm, un mic Neapole, mai frumos chiar, în mașină un bătrân sau un tânăr, greu de făcut diferența, un chip ca milioane de
chipuri. Singurul loc mai cu viață era un bar, unde niște pierde-vară-toamnă-iarnă
( iarna e simbolică) jucau biliard,
poker, beau o bere imposibilă și fumau. Discutau cu voce tare, pe pereți, dar
peste tot, anunțuri mortuare sau
comemorări, de parcă singurul fenomen mai de seamă era moartea. O nuntă, un
botez, mai rar. Să fie italienii în drum spre Infernul lui Dante? Bisericile, cum spuneam,
splendide, goale, la orice ploaie te poți adăposti, poți să te rogi, oricum te
liniștești, dar nici nu-ți mai vine să
pleci, până ce nu apare un cântăreț sau
orator și îți umple urechile cu o poveste pe care nu o înțelegi. Pe mine, din
copilărie m-au entuziasmat vitraliile, iar vitralii vezi câte vrei. Golgotha,
Fecioara Maria, martirii sunt subiectele
nelipsite. Nu am văzut copii. Nici turiștii mei nu veniseră cu copii. Așa că
opt zile am trăit într-un Purgatoriu, am avut timp să-mi revăd amintirile,
viața, inutilitatea ei, așa cum era
bazinul de deasupra restaurantului de la hotel, în care nu intra nimeni, apa
era ca un cristal, era rece, mirosea a clor, în jur era o grădină cu trandafiri japonezi și alte
plante mai puțin cunoscute, unele cu niște flori atât de mari și de roșii,
încât îți era teamă să nu te muște de mână. Proprietarul hotelului era un om mic de stat,
cu o barbă amenințătoare, îmi amintea de
pirații care l-au cules pe Monte Cristo după fuga de pe Chateau d”If, era mereu
prezent, urmărea fiecare mișcare, părea amabil și îngrijorat, cred că număra pâinile sau spaghetti, care nu
erau bine fierte, cică așa se mănâncă în Italia, vinul era acru, ca și chipul
șefului de sală, o figură de cioclu, aveai impresia că te servește pentru
ultima oară, băieții care îl ajutau, semănau între ei, de parcă erau gemeni. Zilnic coloanele de lemn de la grădina superioară a hotelului
erau lăcuite, se schimbau becurile, nu știu ce pregătiri făceau, revelionul sau
revenirea regelui Victor Emmanuele,
oricum nu era pentru noi, vreo trei săli imense de restaurant, cine urma să le umple? Flori artificiale, din pânză
în vaze kitsch, tablouri cu corăbii care
se scufundă, nicio nereidă, nicio
sirenă, totul era sobru. Duceam lipsa unui roman de Anais Nin cu pasiunile ei
erotice și divagațiile psiho- analitice,
la televizor mult sport și foarte des
apărea Berlusconi, deși parcă nu ocupa un post în acel moment, cred că este
personajul cel mai popular în Italia postbelică. Într-o excursie pe jos, ne-a
prins ploaia, taxi nicăieri, am intrat într-un bar, tânărul patron s-a oferit
să ne ducă el cu mașina personală înapoi la hotel, ne-a luat 14 euro, când
drumul nu costa mai mult de doi euro. Se pricep
băieții. Undeva, în mijlocul câmpului, printre dealuri, se profilau ruinele unui castel medieval, un fel de
construcție ca a Huniazilor, dar mai meschin puțin, cu un apeduct în stilul roman, castel nevizitat, murind în
secole de singurătate. Un țăran care ne vedea zilnic ieșind din hotel ne saluta ceremonios, aveai
impresia că pentru asta patrula în același loc, la aceeași oră. Casele de o urâțenie rar întâlnită, niște lipituri din beton, lemn,
cărămidă, camere cu ferestre mici, toate
spre mare, nu locuia nimeni, așa se părea, cred că locuitorii erau plecați la muncă în alte
părți, viile cuprindeau suprafețe mari,
cred că în anumite perioade italienii nici nu beau apă, măslinii aveau
fructe verzi și extrem de amare, citricele erau încă verzi, deși unele cădeau,
poate din cauza ploilor frecvente. Cele mai arătoase, desigur, sunt hotelurile,
bisericile, nu toate, unele , mai vechi, aminteau de un Ev Mediu cenușiu, iar
țărmul, unde am ajuns de câteva ori este mai mult al turiștilor, italienii
dispar în masa de asiatici și europeni, chiar și africani, unii vând ziare,
înghețata, gelatta este peste tot, de toate formele, în radă
vapoare imense, cu turiști germani, americani, niște Titanici adevărați, se opreau, probabil în fiecare
port. Vizavi, spuneam, Vezuviul, pașnic ca un urs dresat, alături Pompeiul
vechi și cel nou, nu m-au interesat, am citit sute de pagini, cred că m-ar fi
dezamăgit, iar în vulcan nu aveam de gând să mă arunc, riscam să fac o
călătorie spre centrul pământului, dar Jules Verne m-a lămurit despre ce este
vorba. Ce se întâmpla dacă fiara asta de Vezuviu s-ar fi năpustit peste
liniștea napolitană? Nimic. După o sută de ani, totul revenea la normal. În
zona aceea simți normalitatea în cel mai acut stadiu. Doi câini dormeau permanent într-o
piațetă din Castellamare, uneori schimbau
între ei impresii, dar de mică importanță. Pisici nicăieri, deși eu ador
pisicile. Păsări ? Pescăruși care ciugulesc mizeria adunată din belșug pe o
margine de plajă, eram în afara sezonului. Televizoare, mașini de spălat,
computere, perii, pantofi, rochii, de toate, nu știu ce ciuguleau pescărușii.
Cred că , totuși, peștii din apă îi așteptau nerăbdători. Deși se spune că
italienii sunt vorbăreți, nu am remarcat prea multă vervă, nici între ei, nici
cu turiștii. Se tace mult și se privește cu indiferență. De băut se bea orice.
Apa de la țâșnitoarea de pe litoral este
dulce, nu știu de unde curge. Bețivi , nici vorbă. Carabinierii sunt atenți, discreți, nu prea
mulți, dar mașinile lor circulă. Gara nouă nu are nimic romantic, seamănă cu o
stație de metrou. Străzile sunt de două
ori mai înguste decât strada Lipscani. Poți cumpăra orice fleac, dar și
parfumuri bune. Damele de lux sunt plecate pe Coasta de Azur, aici
se află gospodinele care își atârnă zilnic rufele intime și neintime de
la o casă la alta. Multe hăinuțe de
copii, dar copii, deloc. Or fi la școli, internate? Nu regret deloc excursia,
am înțeles de unde s-a născut neo-realismul italian, de ce fac ei filme bune.
Din plictis. Noi ne distrăm prea mult, în film nu mai intră altceva, doar glume
nesărate. Iar dramele se petrec în spatele pereților , aproape toți cenușii pe
dinafară, nu știu pe dinăuntru. Italia pe dinăuntru este greu de cunoscut.
BORIS MARIAN