BORIS MARIAN MEHR
Între poezia
confesiv-intimistă şi proiectul suprarealist
Între infern şi paradis,
Colecţia „Opera Omnia poezie contemporană”, Editura „Tipo Moldova”, Iaşi 2013
Poetul Boris Marian Mehr, prin acest volum selectiv, elegant, impozant,
ar putea deveni mai cunoscut decât este cunoscut prin întreaga sa operă
anterioară: Numele profesorului;
Editura „Litera”, 1986, Profesorul de
fericire, Ed. „Cartea Românească”, 1989, Vocea profesorului, Ed. „Litera”, 1993, Viaţa de profesor, Ed. Albatros, 2002, Mers în pustiu sau Căutarea
lui Dumnezeu, Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti 2004, Adesea între ore solitare, Ed. „Noua”,
2007, Abis sau a şaptea poartă, Ed.
„Noua”, 154 de sunete, Ed. „Granada”
2011. A mai scris trei volume de eseuri despre istoria şi personalităţi ale
istoriei evreilor: Evreii, istorie,
valori, Ed. „Hasefer” 2000, Dicţionar
sentimental, Ed. „Noua” 2006, File de
calendar profan, Ed. „Hasefer” 2007.
Tipul de volum „Opera Omnia” s-a echivalat într-un timp scurt, cu un fel
de certificat de valoare, prin reactualizarea întregii creaţii a unui autor.
Ediţia din acest tip (selecţie din totalitatea operei, bibliografie, referinţe
critice) cristalizează mai exact chipul autorului pentru cititorul superior de
poezie, decât plachetele individuale sau grupajele din revistele literare.
Autorul nu a fost întotdeauna un nume de prim plan al fenomenului poetic,
dar s-a bătut, în spiritul creaţiei sale, numai pentru medalia de aur.
Greu, târziu, poate la sfârşitul re-lecturilor, îţi dai seama că autorul
a creat nu neapărat un univers ficţional în jurul unui Ego expansiv, cât un
stil „a contrario”, opoziţionist, transferat din poezie şi în proză, şi în
crtitică sau publicistică, un stil formulat de un EU apostat, proscris,
urmărit, vânat de un „wanted” afişat pe toţi pereţii, iar căutatul şi vânătorii
se uită simultan la acelaşi afiş).
Dl. Boris Marian Mehr scrie, alternativ, o poezie de notaţie, de captare
a cotidianului, cu toate antenele deschise, uşor ironică şi
sarcastic-autoscopică, o poezie cu impresionante referinţe culturale,
umanitariste, cu accente moralizatoare, dar şi o poezie care performează
imaginarul ludic, după un proiect suprarealist.
Un spirit non-conformist, de Gavroche incorigibil, traversează poezia
dlui Boris Marian Mehr, un antagonism genetic la toate forţele inerţiale,
rutiniere, fără putinţa de a se atenua. Sigur nu e o noutate, nu e o
descoperire care să definească singură unicitatea poetică, dar devine o
consecventă formulă creativă, preluată şi sintetizată din diverse sugestii şi
distincţii. Incontestabil, se revendică din spiritul avangardist dar care nu
cristalizează integral pentru că autorul schimbă frecvent polul opoziţiei –
când spiritul inerţial, când sistemul comunist, când alte adversităţi preluate
pe parcurs. Uneori, se simte chiar şi un tip de discurs suprarealist tangenţial
unui „dicteu automat”.
Autorul nu şi-a alcătuit o antologie fundamentată pe cronologie – ceea ce
ar fi putut consemna spiritul unei evoluţii – dacă ar exista ! – ci şi-a
împărţit textele, din cele aproape 700 de pagini, în trei secţiuni delimitate
aproximativ: Recentele, Mai devreme, Mult
mai devreme şi Bâlciul
deşertăciunilor (în care ar trebui să se afle Ineditele).
Aş îndrăzni să afirm că poezia dlui Boris Marian Mehr sugerează (şi
acoperă) destul de aproximativ ceea ce Referinţele critice subliniază drept
chipul adevărat specific al creaţiei sale. Evident, poetul a beneficiat de o
critică de susţinere care, în elanul ei perfecţionist, s-a îndepărtat de
specificul adevărat, esenţial al creaţiei.
Există, desigur, şi un mesaj paralel, nu neapărat secundar, obscurizat al
poeziei dlui Boris Marian Mehr, acela aproape biografic, tragic şi spectacular,
în acelaşi timp, dar el nu ocupă niciodată întregul ecran de relevanţă al
specificului individual (care rămâne discursul opoziţiei permanente,
antagonismul şi avangardismul genetic, cu derivaţii suprarealiste).
Incontestabil, dl. Boris Marian Mehr are o vocaţie a insurgenţei, a
opoziţiei şi chiar a opoziţiei fără revoluţie, ca atitudine umană şi poetică.
Altfel, frecventează alternativ şi Infernul (existenţial) şi Paradisul
(erotic), evitând lumea intermediară a Purgatoriului.
Autorul chiar nu evită angajarea de partea libertăţii baricadei, ca în
acest pamflet cu adresă sigură: „În copilărie mă-nduioşa eroismul / Omului
roşu, / Când a murit tatăl omului roşu, lumea plânea. / Nu toată lumea. / Am
aflat multe, prea multe / Despre omul roşu, / s-a făcut mititel omul roşu. /
Acum eu nu iubesc culorile uni, / Roşu, negru, brun, verde, galben, / Iubesc
curcubeul, Aurora Boreală, ţărmul mării, / Ochii iubitei, zăpezile de pe
Kilimandjaro, / Stelele, chiar stelele, sunt un lunatic, / Dar, uneori, câte un
om cu suflet roşu sau negru / Îmi trimite depeşe falsificate, îmi scrie
înjurături / În versuri, omul roşu se crede democrat, / Reformist şi
revoluţionar, talentat şi chiar / Avangardist, uneori îl roade o veche invidie,
/ O ţine înainte, a schimbat pistolul pe un computer / Omul roşu nu va muri niciodată.”
(Omul roşu)
Dar nu acesta este modul poetic performant, spiritul ludic transferat în
ritmuri şi imagini suprarealiste: „Venind cu treabă din Epir, / La subţioară cu
Shakespeare, / Vorbind cu Hamlet, Rosenkranz, / Cobor din tren la Târgu Neamţ,
/ Unde se scrie elegant / Despre fazani, despre neant, / Iar la sfârşit n-aveam
un sfanţ / Şi, doamnă, azi suntem amanţi.”
Discursul automat poate funcţiona şi cu dicteu coerent: „Marţianul vine
din provincii, / Trece liniştit prin catedrală, / Seamănă puţin şi cu Da Vinci,
/ E născut pe-ascuns de o vestală. / Pare-apatic uneori, pentru derută, /
Poartă măşti, e hărţuit, însă degeaba, / Marţianul are o faţă slută, / Nici
oglinda nu-l suportă, oarba. / El nu i-a citit pe Kafka, / Nici pe Cărtărescu,
Llosa, / Marţianul doarme pe Relaxa / Şi nu gustă poezia, proza.” (Marţianul ca simbol)
Poeţilor care au norocul să apară în această colecţie li se creează şansa
de a fi receptaţi printr-o lectură simultană a operei integrale, şi nu parţial,
selectiv prin volumele individuale – între care pot exista mari diferenţe de
valoare şi tonalitate.
La final înţelegem de ce autorul nu şi-a realizat o antologie
cronologică, pentru că, aproape indiferent de volum, creaţia sa se polarizează
permanent în aceleaţi tipologii: poezia de notaţie, confesivă şi, proiectiv,
imaginar biografică, de o parte, şi textele suprarealiste, de alta. Antologia
autorului este invers cronologică ceea ce modifică parametrii de receptare.
Deşi parcurgem o creaţie bine articulată, unitară, în textele mai noi
(din Recentele) se observă o anume
temperanţă, o atenuare a vigorii apoziţiei şi a stărilor anvagardiste,
cristalizând un fel bonomie sapienţială, moralizatoare.
Aureliu Goci